Mijn derde week in Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Claudy Luft - WaarBenJij.nu Mijn derde week in Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Claudy Luft - WaarBenJij.nu

Mijn derde week in Zambia

Door: Claudy Luft

Blijf op de hoogte en volg Claudy

16 November 2015 | Zambia, Livingstone

Lieve allemaal,

Het gaat allemaal zo snel en we doen zoveel leuke dingen dat het lastig is om tijd vrij te maken om mijn blog te schrijven, maar probeer vol te houden wekelijks te posten. Bedankt voor de leuke reacties, onder elk blog kan iedereen reageren.

De week begon met de aankomst van vier nieuwe vrijwilligers. Allemaal meiden, twee uit Nederland en twee uit Amerika. Leuk om voor de verandering weer eens Nederlands te praten. Één meid slaapt bij ons op de kamer, we zijn nu met z’n 5en op één kamer met één badkamer… Het is daardoor ook erg warm en benauwd op de kamer maar over 2 weken zijn 3 van de meiden al weg. De kans is groot dat er dan weer nieuwe vrijwilligers komen en de kamer weer gevuld wordt…

Deze week op Linda school had ik elke morgen van 8 uur tot 11 uur mijn groepje kinderen. Heb al twee ‘extra’ studenten, Chris (12 jaar) en Beautiful (12 jaar). Chris kan al redelijk goed lezen en schrijven en doet goed met het groepje. Beautiful daarin tegen spreekt geen Engels en kan niet schrijven, een echte uitdaging! Gelukkig helpt een andere vrijwilliger mij met Beautiful aangezien zij nog zoveel moet leren… Verder gaat het goed met ‘mijn’ leerlingen, ze zijn gek op rekenen en op huiswerk. Ze testen mij wel een beetje uit door zich te misdragen maar dat gaat goed komen.

De middagprojecten zijn erg leuk, vooral nu ik een aantal keer geweest ben kennen ze mij en ik hun. Iedereen onthoudt je naam hier, ook op straat komen ze naar je toe rennen en begroeten je met hun aparte handshake en met mij naam. Ik ben alleen zo slecht in namen dus daar moet ik even aan werken…

Afgelopen donderdag hebben we het raam gezet bij het oude vrouwtje waarover ik in mijn vorige blog schrijf. Zij verhuurt één kamer maar doordat er geen glas in het raam zit kan ze maar de helft van de prijs vragen en van dat geld moeten zij (70 jaar) en Memorie (8 jaar) leven… 150 Kwacha (€12,50) heb ik betaald om glas in het raam te zetten. Samen met een lokale projectmanager van de organisatie heb ik het glas ZELF gezet. Hahah echt zo easy kan het zijn. De vrouw was zo dankbaar, ze knielde voor mij en zei dat ik een geschenk van god was. Echt ontroerend en zo speciaal.

HET WEER IS ECHT NIET NORMAAL MEER! Zo warm!! Afgelopen week voorspelling 42 graden dagelijks en in de zon is het zeker warmer… En dan moet je nagaan dat er geen airco is, ook niet op school. De kinderen zitten te zweten in de klas en de concentratie wordt daar niet beter op kan ik vertellen. Ook voor de leraar is het zweten … Gelukkig kunnen wij elke middag van 11 tot 2 in het zwembad liggen. Aankomende week wordt regen voorspelt en hopelijk koelt het dan ook een beetje af.

Vrijdagavond weer de bar in met z’n allen. Geweldige avond en weer veel gedanst:)

Afgelopen weekend, zaterdag en zondag, op safari in Botswana in National Park Chobe met 9 andere vrijwilligers. In een woord waaaaaauuuuuuwwwww!! We hebben zoveel dieren gespot en geslapen in tenten middenin het park. Zaterdagochtend gestart met een bootsafari, daarna lunch, toen in de Jeep en crossen door het park. Rond 7 uur ’s avonds waren we bij onze tenten, erg klein maar er was een bed aanwezig. Ik heb mijn ‘appartement’ zoals de rangers het noemen gedeeld met Tove. Toen we wilden gaan slapen hoorden we z’n vreemd geluid dus wij vragen wat het was en rara … F* Hyena’s… Het was erg dichtbij zeiden ze maar we hadden vuur en daardoor zouden ze niet dichtbij komen. Even later hoorden we echt veel lawaai van gekraak met bomen en rara… een groep olifanten. Gaaf om mee te maken maar ook spannend. (en oja er zit geen hek om de plek waar we kamperen) We mochten niet alleen naar buiten ’s nachts als we naar het toilet moesten, één houdt de wacht en de ander kan naar het gat in de grond met een doek er omheen. De dieren die we gezien hebben zijn olifanten(heel veel), bufferlo’s (heel veel), giraffen, impala’s (vergelijkbaar met een klein hertje), pumba’s (van de Lion King), krokodillen, nijlpaarden, veel leeuwen, hyena’s, kudu (soort groot hert), veel apen, fish eagle(hele mooie grotevogel) en veel meer vogels waarvan ik de naam niet meer weet. Echt een top ervaring en zo gaaf om de dieren van zo dichtbij te zien.

Mijn vierde week is begonnen en ben zo blij dat ik 2 maand blijf, anders was dit al mijn laatste week… Wil nog zoveel doen en zoveel zien in dit prachtige land.

Dikke kus vanuit het te warme Zambia! xxx

  • 16 November 2015 - 12:42

    Marian Wassink:

    Hey Claudy,

    Met veel plezier lees ik elke week je blog, zo leuk te lezen wat je allemaal mee maakt!
    En gelukkig heb ik me voor niks zorgen om je gemaakt. Ik ben blij dat het allemaal zo geweldig is, meid geniet er met volle teugen van!

    Liefs

  • 16 November 2015 - 12:54

    Erik:

    Claudy, wat een leuk verslag. Mooi om te lezen en dat je dit met ons deelt.
    Ik hoop dat je veel plezier hebt daar en pas op voor al die wilde dieren. Geniet ervan.
    Groeten, Erik

  • 16 November 2015 - 13:42

    Anita:

    Hallo Claudy,

    Wat heerlijk om je verhalen weer te lezen. Super hoor echt genieten, wat moet je blij zijn dat je hebt doorgezet en gegaan bent.
    Ja als de mensen je daar een godsgeschenk noemen , weet je dat je veel goeds doet.
    Heel lief van je om deze vrouw te helpen, met voor ons zo'n luttel gedrag.maar je doet het toch maar.
    Xxxxxx en heel veel plezier nog


    Anita

  • 18 November 2015 - 21:08

    Lida Hoogland:

    de groeten uit tilligte en nog heel veel plezier op jouw reis geniet ervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudy

Op 25 oktober start mijn avontuur in Zambia! Voor 2 maand verblijf ik daar om vrijwilligerswerk te verrichten in Livingstone.

Actief sinds 20 Okt. 2015
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 9264

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 22 December 2015

Mijn avontuur in Zambia

Landen bezocht: