Mijn eerste week in Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Claudy Luft - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Claudy Luft - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Zambia

Door: Claudy Luft

Blijf op de hoogte en volg Claudy

01 November 2015 | Zambia, Livingstone

Lieve allemaal,

Eigenlijk heb ik deze week al te veel meegemaakt om het in één blog allemaal op te schrijven… Ik doe mijn best om het kort te houden.

Laat ik beginnen dat het erg goed met mij gaat. Leuke mensen om mijn heen, heerlijk weertje (soms te warm), indrukwekkende omgeving en afwisselende en drukke dagen. Het beeld dat ik van Afrika had is bevestigd, het landschap is echt een scene uit The Lion King en er is veel armoede... Bij sommige huizen(lees hutjes) kun je je niet voorstellen dat er mensen, laat staan gezinnen moeten leven. Op dit moment zijn er 4 andere vrijwilligers in het huis, 3 jongens uit Brazilië, Duitsland en Israël en een meisje uit Oostenrijk. Maandag komen er 7 vrijwilligers bij geen idee waar die vandaan komen?

Wat doe ik precies in Zambia?
Door de week help ik elke ochtend van 8 tot 11 uur op Linda School in Livingstone. Ik word gebracht en opgehaald met een busje vanuit de organisatie African Impact. Deze school is een community school en krijgt geen financiële steun van de regering. De organisatie zegt dat de regering in Zambia corrupt is en maar een aantal scholen in het land financieel ondersteunt. Linda School ontvangt dus alleen geld van de kinderen die les krijgen en dat is niet genoeg om voldoende en opgeleide leraren te betalen. Het te kort wordt opgevuld door vrijwilligers in te zetten. Daarnaast heeft de school ‘hot seating’ ingevoerd, dat houdt in dat er te weinig ruimte is voor alle kinderen en daardoor kan de ene helft alleen ‘s ochtends komen en de andere helft alleen ‘s middags. Het is dankbaar en bijzonder werk en niet te vergelijken met de scholen bij ons. Er zitten - 40 kinderen in één klas opgepropt in erg kleine lokalen. -> zie foto’s

Van 11 tot 2 is pauze, deze tijd wordt gebruikt voor de lunch, het voorbereiden voor de middagactiviteiten en natuurlijk voor het zwemmen en heerlijk genieten van de zon.

Van 2 tot 4 staan er door de week communityprojecten op het programma. De organisatie African Impact heeft -10 verschillende projecten lopen. Elke middag wordt je ingedeeld bij een ander project waardoor de dagen erg afwisselend zijn. De projecten zijn bijvoorbeeld voorlezen en/of bijles geven aan kinderen die achterlopen op school met de Engelse taal, ouderen vermaken door spelletjes te spelen of door gewoon met ze te praten, spelletjes spelen met kinderen uit de achterbuurt van Livingstone, bijles geven in rekenen, volwassen vrouwen voorlichting geven over gezondheid of knutselen met kinderen. Tot nu toe vind ik de middagen echt geweldig, vooral het spelen met de kinderen. Op het begin zijn de nog erg verlegen maar nadat ze gewend zijn, zijn het echt net aapjes ze laten je niet meer los.


Wanneer je hier over straat loopt zijn wij(blanke mensen) echte een bezienswaardigheid, mensen zwaaien naar je en kinderen willen je aanraken. Ze denken allemaal dat wij geld hebben, nou zit daar wel een kern van waarheid in. In vergelijking met hun Kwacha is de Euro zoveel meer waard. Afgelopen dinsdag ging in geld pinnen en heb 2.000 Kwacha gepind, klink erg veel maar het is omgerekend iets meer dan €150. Maar voor 2000 Kwacha kan ik hier wel een huis(lees hut) kopen.

Ook heeft Zambia een stroomschema… (erg fijn…) Bijna elke dag gaat de stroom voor 8 uur lang uit. De reden hiervoor is (wat ik gehoord heb) dat stroom opgewekt wordt met water en aangezien er niet voldoende regen valt over het hele jaar is er ook niet voldoende water dat de stroom opwekt. Door op vaste tijdstippen de stroom af te sluiten is er voldoende voor het hele jaar. Geen stroom = geen warm water en geen fornuis. Op de woensdag is er van 2 uur ‘s middags tot 10 uur ’s avonds geen stroom dan is de vaste BBQ avond! En oja hij kan ook gewoon zomaar uitvallen…

Vrijdagochtend was er een soort talentenshow op Linda School, kinderen konden zich opgeven om te dansen, zingen of een gedicht voor te dragen. En echt waar ze dansen allemaal hetzelfde, voornamelijk schudden met de kont! Heb zo gelachen om de jongste kinderen zelfs die proberen het te doen. Was echt een geweldige ochtend om al die kinderen zo vrolijk te zien. Probeer een video te posten van een dansje.

Vrijdagavond 30 oktober was er een Helloween party. In het backpackers huis waar in verblijf zitten alle nationaliteiten bij elkaar dus Helloween kon niet ontbreken. Samen met mijn roommate Marina (Oostenrijker) hebben we ons opgemaakt als vampier -> zie foto. Gezellige avond gehad!

Zaterdagochtend 31 oktober van half 7 tot 11 uur gingen Nickolas(Duitser) en ik op wandelsafari met als hoofddoel de White Rhino(witte neushoorn) te spotten. Onder leiding van een gids, een beveiliger met geweer en 5 andere toeristen gingen we in de Jeep naar het natuurpark. De White Rhino is erg bijzonder en zeldzaam, tijdens de wandelsafari is de meeste kans van slagen is mij vertelt. En wat denk je? 10 minuten voordat we terug zouden gaan waren ze daar! De hele groep compleet van 8 neushoorns! Echt wat een bijzondere ervaring, we konden tot 20 meter dichtbij komen. We hebben natuurlijk ook veel andere dieren gezien zoals Impala’s, Pumba(van Simon & Pumba) en Buffelo’s.

En toen was de eerste week al bijna voorbij… gaat erg snel tot nu toe. Lieve vriendinnetjes morgen ga ik jullie envelop eens openmaken, wordt nu wel erg nieuwsgierig wat erin zit!

Dikke kus vanuit Zambia! xxx

  • 02 November 2015 - 13:40

    Anita Roetenberg:

    Hallo Claudy,

    Wat een leuk verslag, heb er van genoten om het te lezen en de foto's erg mooi om te zien.
    Mooi dat je het naar je zin hebt en ik hoop dat er nog vele mooie verhalen zullen volgen.

    Groetjes Anita

  • 08 November 2015 - 18:28

    Ine Wolkorte:

    hey Claudy
    Leuk om jouw verslag te lezen en de foto s te zien,we blijven je volgen!!
    geniet van al het moois wat je tegen komt
    gr Fons en Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudy

Op 25 oktober start mijn avontuur in Zambia! Voor 2 maand verblijf ik daar om vrijwilligerswerk te verrichten in Livingstone.

Actief sinds 20 Okt. 2015
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 9281

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 22 December 2015

Mijn avontuur in Zambia

Landen bezocht: