Al over de helft! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Claudy Luft - WaarBenJij.nu Al over de helft! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Claudy Luft - WaarBenJij.nu

Al over de helft!

Door: Claudy Luft

Blijf op de hoogte en volg Claudy

29 November 2015 | Zambia, Livingstone

Lieve allemaal,

Deze twee weken gingen weer zo snel. Helaas wel veel regen gehad vorige week waardoor twee keer het middagproject niet door ging. Wanneer het hier regent komt er in een korte tijd veel water en meestal in combinatie met donder. De grond neemt niet veel regen op waardoor wegen(lees zandpaden) veranderen in rivieren. En bedenk dan dat er mensen in hutjes leven die gemaakt zijn van klei, stro en takken… Wanneer er zoveel regen valt kunnen wij niet met de bus naar de buitengebieden rijden omdat de bus niet door de ‘rivier’ kan komen. Al is het heerlijk dat het even niet zo warm is wanneer het regent. Afgelopen week was het weer heerlijk warm, rond de 40 graden.

Afgelopen weken ging het erg goed met mijn studentjes, ze deden goed hun best en luisterden goed. Aankomende twee weken hebben de ‘normale’ klassen examens en ik heb voor mijn klasje ook een examen gemaakt. Ik vertelde ze dat afgelopen week en dat vonden ze geweldig!

Afgelopen zondag was het weer toch niet zo top, veel regen en wolken dus kon mooi een examen maken voor de kids. De Engels toets bestond uit vragen over het alfabet, hoofdletters en normale letters en beginnende letters van woorden. Daarnaast ook een rekentoets met plus- en minsommen. Afgelopen week vroeg ik ze wat ze het leukst vonden op school en het antwoord was homework hahah geniaal toch!

Twee weken geleden op de markt weer een stuk stof gekocht, daarna zijn we naar een klerenmaker gegaan met meer meiden om er een rok van te laten maken. De rok is echt geweldig en tot net iets boven de knie dus kan hem hier dragen. In totaal voor een bedrag van 110 Kwacha = € 9,20.

Vorige week vrijdagmiddag had de organisatie een cultuurmiddag georganiseerd. Het begon met lokale etenswaren als lunch. Dat is nshina soort hele dikke pap dat ze hier eten met een soort tomatensaus, het is goed te eten en het vult heel goed. De lokale bevolking eet nshina soms wel 3x op een dag. Ook waren en kleine visjes(met oogje) en dan gedroogd… niet echt mijn favoriet om het netjes te zeggen. Een ander delicatesse hier zijn de gefrituurde dikke wormen, heb een helft geproefd en moet zeggen dat het niet echt vies is maar gewoon het idee dat je een worm eet vond mijn maag niet echt prettig. Maar heb het gegeten en heb het binnen gehouden haha. Daarna vertelden ze over de cultuur hier en dat was toch nog even schokkend. Er is hier nog heel gewoon om kinderen te slaan, een paar maand geleden is er nog een kind op de school waar ik les geef overleden aan de gevolgen van de mishandeling van de ouders. Ook worden dochters uitgehuwelijkt aan mannen die daarvoor geld betalen aan haar ouders. Dit gebeurt voornamelijk in buitengebieden en vanaf de leeftijd wanneer het meisje vruchtbaar is. Dat kan soms betekenen dat een meisje van 12 uitgehuwelijkt wordt aan een man van 40 en op haar 15 al 3 kinderen heeft. En oja die man heeft dan ook al 5 andere vrouwen, want ook dat is heel normaal hier. Zelfs in de Linda community waar ik les geef komt dit nog voor en dat schokte mij echt… Je weet dat het gebeurt maar dan is het ineens zo dichtbij. Daarna dansen en muziek maken met z’n allen.

Vorige week vrijdagavond uiteraard weer een feestje en samen met een aantal vrijwilligers gingen we de Bomb Squat doen. Dat houdt in 7 shots of jagermeister gemixt met 2 blikjes red bull verdeeld over 7 glazen en dat zo snel mogelijk opdrinken. Alle vrijwilligers en backpackers kunnen het proberen om de 5 beste tijden(mannen en vrouwen gescheiden) die genoteerd staan op een bord te verbreken. De beste tijd bij de mannen is 10.27 sec. en bij de vrouwen 17,34 sec. Mijn tijd is 32 sec en heb het bord dus (gelukkig he mam) niet gehaald maar heb wel een gaaf t-shirt gekregen met Livingstone Zambia Bomb Squat en daar deed ik het uiteindelijk voor. De andere tijden van de vrijwilligers waren mannen 26 en 27 sec en de tijd van Tove was 56 sec. Daarna uiteraard weer richting de bar en hebben ons top vermaakt die avond!

Vorige week zaterdagmiddag op paardrijd safari in een nationaal park in Zambia niet echt veel dieren gespot maar het was echt gaaf om door het mooie landschap te rijden met de paarden. We hebben buffelo’s, impala’s, giraffen en de waterbuck(soort hert) gespot. Ging samen met Danielle(uit Amerika), Evelien(uit Nederland) en een begeleider het park in, rijden langs en in de Zambezi River. Geweldige ervaring.

Vorige week zondag is Tove vertrokken naar Sri Lanka voor een surfvakantie en vandaag is Marina vertrokken om nog twee weken met haar ouders Zambia te verkennen. Echt even lastige momenten deze week … Er vertrekken natuurlijk nog meer mensen maar die twee meiden waren toch echt mijn vriendinnen hier en dat maakt het lastig. Dat wordt even wennen zonder hen… hopelijk komen er binnenkort weer andere meiden waarmee ik dezelfde klik heb als met deze meiden. Marina en ik willen haar Tove in maart gaan opzoeken in Noorwegen.

Aankomend weekend nog niet veel op het programma staan dus we zullen zien wat het gaat worden. Wie weet durf ik de bungeeeeee! Hahah denk van niet…

Groetjes en kus vanuit het mooie Zambia!

• 29 November 2015 - 22:39

Anita:

Hallo Claudy,

Weer een mooi verhaal om te lezen wat gaat het toch snel he, nog 3 weken en dan weer op. Naar het koude regenachtige kikkerlandje. 1voordee hier kun je heerlijk diep onder de deken kruipen en hoeft er geen handdoek meer in de diepvries hahaha .
    Geniet nog lekker Claudy.

Groetjes

Anita Roetenberg

• 30 November 2015 - 20:13

Oma Luft:

Hallo Claudy, wat weer een mooi verslag, wij genieten van je mooie verhalen. Hier alles goed. Wij wensen je nog veel plezier en geniet ervan. Dikke knuffel van opa en oma

• 02 December 2015 - 19:26

Lida Hoogland:

geweldig verslag wat een verschil met hier in Nederland ,nog heel veel plezier de groeten uit tilligte